Som arbeidsgiver må du tenke gjennom risikoen og planlegge tiltak hvis de ansatte kan komme i kontakt med smittede på arbeidsplassen eller selv utgjøre en smittefare. Alle arbeidsgivere må vurdere om de har ansatte eller innleid personale som kan komme i en smittesituasjon. Arbeidsgiver skal kartlegge og risikovurdere alle farer og problemer. Eksempler på risikofaktorer i forbindelse med koronaviruset: - Arbeidstakere i risikogrupper (se oversikt hos Folkehelseinstituttet)
- Nærkontakt med kolleger eller kunder/publikum (mindre enn 2 meter)
- Manglende tilgang til håndvask med såpe eller spritbaserte hånddesinfeksjonsmidler
- Manglende tilgang til nødvendig smittevernutstyr, f.eks. hansker, P3-masker, visir/tette vernebriller
- Manglende opplæring for de ansatte
- Reisevirksomhet
Arbeidsgiver skal iverksette tiltak for å hindre smittespredning i virksomheten. Bedriftshelsetjenesten kan kontaktes ved behov for bistand til slik risikovurdering og planlegging av tiltak. Her kan du laste ned en mal i word-format for utfylling:
Mal utarbeidet av BBHT for risikovurdering av Covid 19 og arbeidsplassen
Om risikovurdering av smitte hos arbeidstilsynet
|